TIPS på hur du kan organisera din garderob!

 
Jag tror att många ut av er känner igen er med en oorganiserad grderob,så blir det oftast om man inte har mycket tid och hinner inte lägga tillbaka kläderna osv. Jag känner att jag har det ändå rätt så bra organiserat men hade velat ha lite mer,speciellt i min hylor de är katastrof. Så jag tog tag i det och började organisera en dag på jullovet och samtidigt om jag gjorde det knäppte jag ett par bilder och vips så hade jag ett nytt blogg inlägg jag kunde publicera. Två flugor i en smäll :)
 
 
Det första jag gjorde var att ta ut alla mina plagg från garderoben både de som låg på hyllor men också de som hängde på galgarna. Därefter placerade jag alla mina plagg i olika högar efter olika färger tex alla rosa plagg i en hög,svarta i en och gröna i en osv... På det här sättet kunde jag enklet hänga kläderna i färg ordning. Lika så gjorde jag med mina galgar jag försöker ha alla mina vita galgar på den övre raden,så sorterade galgarna i olika färger också på golvet. Medans jag har de "fula" på andra raden där jag hänger mina byxor. 
 
     
          
 
Nästa steget var att hänga alla plagg som jag ville hänga. Hur tänkte jag då? Jo,så här!
Skrynklas plagget lätt? Häng plagget på galgen i sådana fall.
Skrynklas plagget inte lätt? Vik och lägg den på hyllan. 
Är det ett litet finare plagg,tex en blus eller en dyrare kofta? Häng den på galgen. 
Tjockare plagg som inte skrynklas? Placera på hyllan. 
Kläder som du inte vill ska stretchas på glagen,vik de fint och lädd det på hyllan. 
 
Även denna gången tänkte jag efter kategori,först la jag efter färg och sedan efter plagg. Först alla vita kortärmade blusar,sen långärmade och därefter koftor. Så fortsatte jag med alla färger ända fram till svart.
 
 
Det finns ju plagg som lätt trillar av galgen,ibland har jag inte sett en blus på veckor och tillslut hittar jag den längst ner i garderoben för att den ahr trillat av. Men för att undvika det finns det två små ögglor/trådar på tröjan som man kan fästa runt galgen så att plagget inte trillar av.  Som ni ser på bilden. 
 
 
Som kvinna har man ju jättemånga kläder fast man vet aldrig vad man ska ha på sig på morgonen. Ett annat problem är att man inte har plats i garderoben. Förr hängde nästan alla mina kläder på galgar att jag nästan inte hade plats mer,men efter denna rensningen har fler plagg fått flytta in på hyllorna. Så nu har jag mer plats där man hänger kläderna,så det var första tipset ;) Men det andra är att ha två plagg på samma galge,tex en tröja och sedan en kofta över eller så kan man sätta ihop en tröja med en kofta eller en kavaj med en blus som du vet du kommer bära ihop. Då får du en färdig outfit som hänger på galgen. Det sista tipset är att ha smala galgar då får du plats med mer kläder;) Tyvärr tänkte jag inte på det från början när jag köpte galgar. 
 
 
Här var jag nästan färdig med att hänga upp allt!
 
 
Väskorna blev också lite mer organiserade! Älskar denna utsikten ;) 
 
 
fashion - garderob - hur man ska organisera sin garderob - modetips - organisation