Tips för att hålla sig organiserad som bloggare

Har du bloggtorka? Står du utan bilder att lägga upp? Eller du kanske har bilder, men har ingen koll på dem?  Är dina blogginlägg för repetetativa och oinspirerande?
Oavsett om ens blogg eller instagram är ens heltidsarbete eller en rolig hobby, kan det vara bra men också kännas bra att vara organiserad. I slutet av det här inlägget hoppas jag att du ska ha fått med dig 5 stycken tips som kan hjälpa dig att vara organiserad med dina sociala medier. 
Leta efter inspiration
Leta efter inspiration på instagram, bloggar, pinterest eller youtube för så mycket inspiration som möjligt. Någon har kanske lagt upp en sak som inspirerar dig och som du vill sprida vidare. Det är dock viktigt att veta vad man letar efter, det vill säga är man intresserad av träning, djur eller trädgård, eftersom det gör att man kan hitta mer specifik inspiration om det man till exempel vill blogga om. 
 
Skriv ner 
Den inspirationen du hittat på någon plattform måste du spara eller skriva ner. Jag har några olika metoder, antingen sparar jag på pinterest, skriver i ett anteckningblock eller i ett dockument. Fördelen med ett dockument eller anteckningsblock är att man kan vara mer specifik med det som ska vara med i blogg inlägget till exempel. 
Planera i förväg
När du vet exakt vilka blogg inlägg du vill skriva är nästa steg att planera och med det menar jag att antingen i almanacka eller ett dockument skriva ner vilka inlägg som du vill publicera en viss månad. Det gör att du vet hur mycket du har att skriva, vad du ska fota, lägger upp regelbundet och du har mer variation. 
 Fota mycket samtidigt
Spontana bilder är alltid kul men ifall man redan vet vad man vill skriva om och man vet vilka bilder man behöver, är det värt att fota så mycket content (som det heter) som möjligt under en dag. Det sparar en så mycket tid längre fram och du har alltid någonting att lägga upp på instagram till exempel. Ett tips är att filma också och ta till exempel behind the scenes bilder för att kunna lägga upp på storyn. 
 
Skapa ett fotoalbum
I och med att man har fotat många bilder kan det vara bra att organisera dem. Av den anledningen har jag ett album på mobilen som heter "bloggbilder" och ett "instastory" på så sätt vet jag exakt var jag ska gå när jag behöver en bild på bloggen. 
Hur håller du dig organiserad som bloggare? Berätta gärna! Vill ni ha flera sådana här inlägg, något specifikt? 
 

17
dixiwonderland.com

Alla dessa tipsen använder jag när jag arbetar med mina sociala medier :D

Svar: Så kul att höra!
Enna Jamakosmanovic

Pauline

bra tips! :)

Johanna

Vilka bra tips :)

Hanna

Super bra tips finis❤️

Svar: Kul du gillar det <3
Enna Jamakosmanovic

Netti Starby

Bra tips och jag fotograferar mycket och hittar mycket inspiration genom vardagen. Kramis <3

Svar: Men vad underbart!
Enna Jamakosmanovic

Linnéa

Sååå himla bra tips där ❤️⭐️👌🏻

Svar: TACK!
Enna Jamakosmanovic

ullie

ja men så roligt med tips en del saker tänker man bara inte på
ha en jätte fin morgondag kram

Svar: Kul du tycker om det :)
Enna Jamakosmanovic

Lise brevik

Tusen takk for tipsene :D

Frida

Va bra tips! Ska verkligen börja skriva ner när jag kommer på något som kan vara kul att skriva om, så kanske jag faktiskt kan bli bättre på att blogga igen! :)

Svar: Men vad kul att du gillar det!
Enna Jamakosmanovic

Malin

Åh superbra tips, så skönt att kunna hålla sig organiserad ❤️ Kram

Svar: Det är ju bland det bästa <3
Enna Jamakosmanovic

petra

Superbra tips, kram

Svar: Tack :)
Enna Jamakosmanovic

lisa

Vilka bra tips :) Kram

Svar: Kul du gillar dem :)
Enna Jamakosmanovic

Julia Svensson

Åh så bra tips!!

Carro

Så bra tips! Jag gör inlägg som jag sparar och kommer på, redigera och publicerar när jag känner mig färdig. Kan ligga 10 inlägg på kommande 🥰

Svar: Kul att få veta hur du gör!
Enna Jamakosmanovic

Ajli

Jag är ingen organiserad bloggare, men jag bloggar bara fritt i alla fall. Har inga reklamlänkar eller samarbeten och har landat i att jag är nöjd med min o-organisering :)

Dina tips är guld, tror att många bloggare ("riktiga" och som VILL blogga som "på riktigt") skulle må bra av att följa dem!

Svar: Det är ju härligt det också :)
Enna Jamakosmanovic

Sussi

Kanontips. Tack för det :)

Svar: Kul du gillar det!
Enna Jamakosmanovic

Ida

Riktigt bra tips!! Älskar dessa inlägg, man blir så inspirerad!! :D

Svar: Men vad glad jag blir! <3
Enna Jamakosmanovic