Free self-care practices to do in 2022

Att ta hand om sig själv, sitt inre och sitt mående ska inte behöva kosta en hur mycket pengar. Det finns otroligt mycket saker runt omkring oss i vårt dagliga liv vi kan använda oss av. Här kommer i alla fall några utav mina tips och som jag antingen kommer implementera eller vara mer tacksam över att jag redan har de implementerade i mitt dagliga liv. 
Har du tips på self-care practices som är gratis? Berätta gärna!
Journaling
Är någonting jag började med i slutet av 2021 och märkte att det var någonting som verkligen hjälpte mig att få processa saker, ibland också få tänka på annat men också utveckla mig själ och få ett nytt perspektiv på saker. Som ni ser finns det en massa olika ämnen att välja mellan. Personligen föredar jag att skriva ner detta i ett anteckningsblock, just för att få ta en paus från alla skärmar vi använder oss av så mycket. Men för att hålla det helt gratis kan man skriva i sina   anteckningar på mobilen och hitta en massa inspiration på Pinterest.  
Gå en promenad
Ännu en sak som jag uppskattat under det senaste halvåret är promenader, den främsta anledningen är att jag känt mig otroligt stressad i skolan så att gå en promenad i skogen har känts väldigt avslapnande. Jag har turen att ha Lexie så jag måste få frisk luft minst 2 gånger om dagen men det blir inte alltid långa promenader. Då har dessa längre promenader i skogen varit så härliga, speciellt för att det finns inga ljud runt omkring en. 
Meditera
Jag kan inte sitta och säga att detta är någonting som jag har fastnat för riktigt än men jag har märkt att jag behöver ta 5 minuter där jag bara fokuserar på min andning för att slappna av. För att inte tappa det och bara göra meditationen när jag känner mig stressad, har jag försökt lägga in det i min veckorutin och göra det i alla fall en gång i veckan. 
Drick vatten
Det finns, som många av oss vet, väldigt många fördelar med att dricka vatten och ändå är många av oss dålig på att få i oss rätt mängd. I år har jag därför i min habit tracker skrivit in att jag ska dricka mer vatten, och varje dag när jag har druckig så mycket som mitt mål säger bockar jag för en ruta. Bara ett exempel på några fördelar är att det renar kroppen, bra för hår, hud och naglar, samt minskar huvudvärken. 
cozy - knitted set - loungewear set - zara - zara set
21
Netti Starby

Helt rätt inställning du har och det är verkligen viktigt. Jättebra tips du delar med dig av. Kramis <3

Louise

Åh grymma tips! 🤩

Amandas Stil - Mode, skönhet och lockande lockar

Så viktigt med self-care <3 Promenader är min go-to för att varva ner och "lufta" både kropp och själv. Samt, att bara sitta ner och andas - låter kanske töntigt, men så värdefullt för mig. Ha en fin helg!

Svar: Underbart!
Enna

Thereselinneaa

Så bra tips! Mina är att umgås med personer som får en att må bra, lyssna på musik som får en glad och se feel good-filmer/serier.

Svar: Så kul att höra!
Enna

Annie

Promenader i naturen, träna och mindfullnes är viktiga för mig :) Även lyssna på sig själv och prioritera sig själv<3

Svar: Definitivt!
Enna

Linnéa

Sååå bra tips - jag älskar ju (långa) promenader och få rensa huvudet ❤️⭐️

Svar: Det bästa!
Enna

Magdalena

Så bra tips verkligen!! Jag har börjat med yoga och skriver affirmationer några gånger i veckan, har även börjat skriva ned en affirmation att fokusera på varje vecka i almanackan. Det gör mig glad och peppad att se det varje gång jag bläddrar i den. Finns mycket bra affirmationer att anamma på Pinterest <3

Svar: Det låter som en väldigt bra rutin!
Enna

Ajli

Göööött! Jag gillar att smörja in nyrakade ben, det är klart att smörjet och bladen inte i grunden varit gratis, men det är ju inget. Det är väl inte så mycket self-care egentligen, men eftersom jag GILLAR det så gills det ;D

Svar: Men självklart att det gälls!
Enna

Ida

Bra tips, en promenad funkar alltid. Jag brukar köra yinyoga också och det finns massor bra pass på youtube :)

Svar: Spännande!
Enna

lisa

Bra tips. Det är verkligen viktigt att ta hand om sig själv speciellt i dessa coronatider. Kram

Svar: Det är det verkligen! Kram
Enna

Johanna Utterberg

Härliga tips för att ta hand om sig själv. Jag tar långa promenader och har skaffat mig en 5-årsdagbok där jag skriver några rader om vad jag är tacksam för då och då.

Svar: Vad spännande!
Enna

Pauline Hurtig

ja så bra saker! försöker göra alla :)

Svar: Så bra!
Enna

Jossus Travelpics

Håller också på med meditation, och promenader i skogen är verkligen underbart. Yoga tycker jag också är väldigt bra, är så avslappnad i kroppen efteråt.

Svar: Vad härligt!
Enna

Denise

Vilka bra tips! Älskar att kolla inspiration på Pinterest 😍 Har börjat med Bullet Journal igen också 😊

Svar: Ooo vad spännande!
Enna

Alice

Vilka bra tips, jag gör allt det här! ^^

Ann

jag brukar försöka tänka på att göra småsakerna som får mig att må bra och känna mig lite piggare och finare, som t.ex att måla naglarna, göra en ansiktsbehandling, smörja in kroppen. Egentligen lägga lite mer tid på mig själv :)

Svar: Det håller jag helt klart med om! <3
Enna

Emelie Andersson

Vilka bra tips! Promenader är så bra, och speciellt när vädret blir bättre :)

Svar: Det är det verkligen :)
Enna

dixiwonderland.com

Sova! Jag har perioder där jag sover fruktansvärt dåligt och när man sen får en bra natts sömn då är den känslan svårslagen.

Svar: Men ja! Så bra och viktig punkt ju <3
Enna

Carro

Älskar outfiten :D

Svar: Tack!
Enna

Hilma

Jättebra grejer <3

Svar: Tack!
Enna

Jasmine

Bra inlägg! Jag håller med om samtliga punkter. Att tracka vanor i sin (bullet) journal upplever jag som väldigt hjälpsamt för att upprätthålla en sund vana över tid. :)

(Sent) Svar: Tack för din kommentar, förtjusningen i färgen rosa delar vi.

Kram