Behöver jag ett media-kit?

Vad är ett media-kit? Varför behöver jag ett media-kit som influencer eller content creator? Vad ska det bestå av ? Det är frågor som jag kommer att svara på i dagens inlägg.  

 Vad är ett media-kit?
Innan du förstår varför ett media-kit kan vara nödvändigt kan det vara bra att veta vad det är. Kortfattat beskrivet, är det ett dokument som presenterar dig och ditt märke för din förhoppningsvis nya samarbetspartner. Med andra ord är det ditt CV för dina sociala medier.
 
Varför behöver jag ett media-kit som influencer eller content creator? 
Ett media-kit är användbart när man ska pitcha sig själv och sitt märke till andra märken i hopp om att börja samarbeta. Kittet kommer att visa vad du står för, vad du kan erbjuda genom dina sociala medier och hur många som är intresserade av det du kan erbjuda. All information som är nödvändig för din framtida samarbetspartner kommer finnas på ett och samma ställe. När du nästa gång ska pitcha ett samarbete är det bara att bifoga ditt media-kit så finns all information där. 
Vad ska det bestå av?
1. En professionell bild som visar vem du är och där din nya samarbetspartner kan se ditt ansikte. Det går självklart också bra att lägga till andra bilder i media-kittet för att samarbetspartner ska få en bättre bild av vad för typ av bilder du delar med dig av. 
 
2. Din logo eller namnet som din blogg alternativt andra sociala medier står på. Det som man ska söka på för att hitta dig!
 
3. Din "om mig" sektion. Här ska samarbetspartnern verkligen lära känna dig. Nämn saker som:
- Ditt namn.
- Plats där du befinner dig.
- Vad din blogg eller andra plattformar står för. Det som får just dig att stå ut.
- Samt en liten beskrivning av vem du är och vad du gör online.
 
4. Statistik. Här är det bra att länka till dina olika plattformar samt bifoga statistik. Det kan handla om:

- Antalet följare

- Ålder på följare

- Var dina följare kommer ifrån

- Engagemang

- Mest lästa inlägg

 5. Nästa steg är att visa vad du kan erbjuda. Om du har haft samarbeten tidigare är det användbart att nämna vilka, främst eftersom din trovärdighet som bloggare kommer att öka. Det kan vara sponsrade inlägg, reviews, giveaways med mera. Glöm inte att också nämna vad det är för typ av samarbeten du kan tänka dig att ha.
- Är det sponsrade inlägg på bloggen?
- Giveaways?
- Instagram takeovers?
- Youtube video?
- Recension?
 
6. Om det är så att du vill börja ta betalt för dina sponsrade inlägg är det bra att skapa en prislista som beskriver vad det kostar om partnern vill ha en speciell tjänst.  
 
7. Slutligen är det också bra att ta med kontaktinformation. På vilket sätt kan man nå dig och glöm inte heller att länka till dina sociala medier så att då kan kika närmare på vad du har att erbjuda.
 Var kan jag göra ett media-kit?
Kanske det viktigaste av allt är var man kan göra media-kittet. De flesta brukar designa ett media-kit för att det ska representera ens märke som bra som möjligt och det bästa sättet att göra det på är genom Canva.com. Man kan använda sig av deras färdiga mallar eller också sätta ihop en egen mall.
Har du ett media-kit?

12
Netti Starby

Jag har aldrig haft något sådant för samarbetspartners hittar en ändå. Men bra tips för dom som vill ha det. Kramis <3

Svar: Vad kul att höra <3
Enna

Linnéa

Sååå himla bra tips 🌟 ha en finfin start på veckan ❤️

Svar: Tack detsamma <3
Enna

Annie

Så bra tips! :) Ha en fin dag :)

Svar: Tack detsamma <3
Enna

Malin

Men gud vad smart!! Superbra tips! ❤️

Svar: Kul att du uppskattar det <3
Enna

ullie

jätte bra tips men ja tror jag inget behöver :)

lisa

Vilka bra tips. Hade aldrig hört talas om ett mediakit förut :)

Ajli Müller

Det låter väldigt proffsigt :D Jag gör inga samarbeten på min blogg dock :)

Pauline Hurtig

bra inlägg! :)

Svar: Vad kul att höra!
Enna

Pauline Hurtig

bra inlägg! :)

Carolina

Vilka bra tips! Tack så mycket <3

Svar: Kul att du gillar tipset :)
Enna

Alice

Vilken smart grej, aldrig hört talas om! <3

Svar: Vad kul!
Enna

Petra Olsson

Aldrig hört talas om,kram