Få sociala medier att funka för dig 2023

Har du svårt att få sociala medier att funka för dig? Ett nytt år gör att många känner för en ny start, eftersom sociala medier är en stor del av vår vardag kan det vara en bra sak att tänka igenom. 
I detta inläg hoppas jag kunna hjälpa dig att få sociala medier att funka lite bättre 2023 än vad det gjorde 2022. 
Funkar sociala medier för er? Vad tyckte ni om mina tips?
 I slutet av 2022 blev jag väldigt inspirerad av podden School of self-image att rensa (främst) min Instagram och vilka jag följer. För mig har sociala medier i allmänhet aldrig varit en dålig plats utan mest inspirerade, men trots det händer det att man har vissa i flödet man egentligen inte vill ha. Efter att ha rensat kände jag att mitt flöde 2023 blev så mycket mer inspirerande. 
 
Hur vill DU att ditt flöde ska se ut?
Det första jag gjorde och tipsar er om att göra, är att tänka igneom vad du vill mötas av varje gång du öppnar Instagram, Tik Tok eller en liknande plattform. Vad vill du att ditt flöde ska få dig att känna. Tänk samtidigt på vad syftet för dig är med sociala medier. Har du det för att hålla koll på andra, bli uppdaterad eller bli inspirerad. Det kan avgöra vilka du följer och varför. 
 
Gå igenom de du följer
För att bli av med det som får dig att må dåligt i ditt flöde är det av större vikt att gå igenom de du följer. Detta är självklart en process som tar tid men gör det någon gång när du har tråkigt, sitter på tåget, väntar eller liknande. Tänk på om de du följer stämmer överens med det du vill mötas av i flödet. Om du följer någon som delar saker du inte håller med om, irriterar dig eller ger dig ångest då är det inte värt att ha kvar de. 
Begränsa din tid
Känner du att tiden du spenderar på sociala medier inte funkar för dig, då kan det vara bra att begränsa tiden. Sätt antal timmar eller minuter du tillåter dig själv att skrolla för att på så sätt exempelvis ha bättre fokus, mer tid till annat eller liknande. Det kan till exempel vara bra att inte ha mobilen där man sover. Lämna den i ett annat rum för att enklare somna och även minska sin stress. 
 
Mute
Instagram har sedan ett tag tillbaka infört nya funktioner. Nu kan du mutea konton du inte vill se i flödet men nödvändigtvis inte sluta följa. Det ska även gå att begränsa hur många som kan kommentera dina bilder. Allting för att du ska ha en bättre upplevelse av Instagram. 
 Inspirations konto
Om du känner att ditt personliga konto inte inspirerar dig tillräckligt eftersom du följer en massa olika konton. Då är mitt tips att starta ett inspirations konto, där du enbart följer konton som inspirerar dig och ingenting annat. Bara en plats för dig att samla bilder, videos, citat och annat du gillar. 
 
Dela det du gillar
Slutligen, välj att dela med dig av det du älskar på din kanal. Strunta i alla tips som finns om de inte gör dig glad och nöjd över det du postar. För mig handlar mina kanaler om att dela det jag älskar och inspirerar mig, och förhoppningsvis hittar de som gillar samma saker mig. 
 

2023 - make social media work for you - self care - self image - sociala medier
6
Ullie

ja du ..
har ju börjat bli tant både på insta o tiktok men det är vansinningt roligt o fyller min sjukdoms tid . gillar o skrollar men satt faktiskt o rensade på tiktok sånt jag säkert bra addade i början innan man visste hur det va
men du är duktig me dina . så man vill bli

Thereselinneaaa

Jättebra tips! Förr kunde jag sitta i timmar med att redigera en bild och försöka hitta redigeringar som passade alla bilder, men blev aldrig nöjd. Numera skiter jag i om det passar ihop med annat, det tar så enormt mycket energi att försöka få det "perfekta" feedet. :)

Svar: Jag kan fortfarande sitta också försöka få ett fint feed men man undrar ju hur många som tittar på det egentligen :/
Enna

Eva`s blogg

Försöker dra ner på sociala medier, vill lägga tiden på mig själv istället, köpt yoga kort nu skall bli kul :) ha en fin dag

Svar: Spännande!
Enna

Linnéa

Sååå peppande inlägg och tips 🌟🌟🌟

Svar: Men vad kul att höra!
Enna

dixiwonderland.com

Jag skulle behöva bli mer spontan med mitt flöde men jag är så kräsen haha.

Tina

Så himla bra tips!!
Bra punkt det där med att minska ”skärmtiden” ibland kan de bli lite för mycket! Så himla fina bilder på dig, älskar att du alltid ser så glad ut! Du sprider alltid sån glädje! Kram <3

Svar: Men tack så mycket <3
Enna