5 lärdomar jag plockat med mig från min moderesa

Mode är en stor del av mitt liv och även om jag spenderat flera år i att utveckla min stil och min mode kunskap, skulle jag nog kunna säga att jag nu kan processa allting och förstå vad jag lärt mig. 
Jag tänker att det här är ett bra inlägg för er som älskar mode eller för er som börjat kliva in i er moderesa och behöver lite tips. 
Har ni några lärdomar?
 1. Det tar tid
Även om jag alltid har haft en tydlig bild av hur jag vill klä mig har den verkliga bilden inte alltid stämt överens med den imaginära. När jag tittar tillbaka ser jag att (för min del) det har varit två faktorer som spelat roll. Nummer ett, när jag började bli mer tydlig med vilken stil jag vill ha hade jag precis "börjat", jag hade inte en garderob fylld med alla de perfekta kläderna för just den stilen. Det tar tid att bygga upp en garderob med de perfekta basplaggen och personliga plaggen för att man ska bli nöjd. Nummer två, även om jag hade andra som inspirerade mig till den stilen jag ville ha hade jag ännu inte hittat den perfekta inspirationen. Idag har jag det, kanske för jag är ännu säkrare och tydligare med vad jag vill, och det underlättar så mycket. 
 2. Du mår bättre när du gillar vad du bär 
Som jag nämnde lite i det här inlägget har jag aldrig klätt mig för någon annan eller dragit tillbaka på min stil för det var inte trendigt eller populärt i stunden. Jag valde det jag gillade (och självklart influeras man ibland av andra). Nu när jag är ännu mer säker i min stil ser jag hur viktigt det är att bära det man mår bra av. Ens självförtroende ändras, man blir gladare och sträcker på sig lite mer.  
 
3. Håll dig till det du gillar
Även det här tar tid. Det tar tid att hitta vad man gillar men jag tror att när man skapat sig en bra basgarderob och hittat de plaggen man dras till lite extra så finns det ingenting fel med att hålla sig till det. För mig är det exempelvis tweed kavajen och ballerina skorna. Jag har alltid älskat att ha de i min kollektion och köpa flera av de. I år är de till och med "trendiga" men jag köpte de innan det också, för jag gillade de. 
Trenchcoat H&M / Klänning Mango, Liknande  & Liknande / Väska Ameli-Zurich Viadukt / Tory Burch Bälte 
 4. Investera i accessoarer
Jag föredrar, som ni kanske vet, den klassiska, eleganta och tidlösa stilen som gärna känns lite lyxig och exklusiv. På en lite snävare budget kan man inte ha hur mycket dyra grejer som helst. Jag har därför alltid handlat kläder i vanliga klädesbutiker som exemplevis ZARA och Mango, det enda jag varit noga med är att kläderna matchar stilen jag är ute efter. Vad som hjälp mig ta stilen till en annan nivå har verkligen varit att investera i accessoarer och skor. En lite lyxigare väska eller bälte har lätt lyft en vanlig budget outfit till att kännas mer elegant och exklusive. 
 
5. Du kan aldrig ha för mycket av det du älskar
Denna lärdom hör lite ihop med nr.3 men när du hittat några typer av plagg eller accessoarer som du älskar så finns det ingenting fle med att ha flera varianter av de. Från min garderob kan vi exmpelvis ta kostymbyxan, den mindre väskan och tweed kavajen. Jag ett antal varianter av de olika kläderna och jag använder alla, för jag älskar den typen av kläder och det är det som representerar min stil bäst.
Du kanske också vill läsa:


7
Netti Starby

Jag gillar också klassiskt och tidlöst och satsar mycket på basplagg. Klär mig bara i plagg som jag gillar. Kramis <3

Svar: Kul att höra :)
Enna

Ajli

Jag tycker att femman är roligaste punkten, för jag håller verkligen med. Kapselgarderober och typ 12 plagg på en estetiskt tilltalande klädstång för att underlätta UNDERLÄTTAR INTE FÖR MIG! Jag vill ha mycket, många varianter av samma stuk, för att jag gillar att variera av det jag tycker om. Har ett par skor, Nike SB Charge i typ 100 olika färger och material då det är de enda tygskor (flats) som jag inte får skavsår av XD

Svar: Men vad kul att höra! Ja, många skapar denna orealistiska förväntningen att man bara ska ha 12 plagg för att ha en bra basgarderob :)
Enna

Pauline Hurtig

så bra tips! :)

Linnéa

Sååå himla peppad o inspirerad man blir av dina inlägg ✨✨✨

Svar: Men vad kul att höra <3
Enna

Yasmine

Punkt nummer två kan jag verkligen relatera till! Det blev extra tydligt igår och idag 😊

Svar: Vad kul att höra!
Enna

Emelie Andersson

Kul att du har fått med dig så mycket under resan, oxh dessutom tipsar oss om allt ☺️

Jasmine

Tack för att du delar med dig, jag blir inspirerad!
Kram

Svar: Kul att det uppskattas :)
Enna